Nagelbitare - hjälper vi inte dem? Men va?



Det är inte alla förunnat att ha naturligt vackra naglar.
Bilden ovan är tagen från CND och är inte heller de naturliga....

Men, då och då kontaktar tjejer mig som blivit avvisade från andra salonger,
en del har till och med blivit uppläxade om hur äcklig vana de har.
Usch va jag då skäms för att tillhöra denna yrkeskår som inte står över
sånt tarvligt handlande.

Du nagelteknolog som läser det här - hoppas inte du är en av dem jag nämnde...
Men jag blir ledsen för var har de som känner att de inte bara avvisar den potentiella kunden utan även klankar  ner på dem som om de vore ett annat väsen.

Så sedan den dag jag öppnade min salong för snart exakt tre år sedan så
har det från tid till annan skyltats om att
"Jomenvisst, vi tar emot nagelbitare"
och tacksamma har de varit som kommit och fått hjälp.

Alla kan man inte tippa direkt utan det handlar väldigt mycket om naturlig nagel och handvård och stöd och stöd och S U P P O R T
Så långt är väl inget svårt även för en nyutexaminerad nagel-tjej?
för visst fanns en hel del naturlig nagelvård och manikyr på schemat när ni gick utbildningen?
En annan sak som (om det inte finns på alla utbildningar definitivt skall skrivas in) är viktig
är K U N D V Å R D
va stödjande och förklara för kunden vad som händer när hon väljer att bita.
Vi känner alla till att det sitter betydligt fler baciller och orenheter på kundens naglar än exempelvis kanten runt en toalett.... detta brukar avskräcka de flesta....
Tänk själv bara på en sån enkel sak på de sedlar du hållt i under de sista dagarna....
hur   många har tummat på dem och kanske till och med slarvat med handtvätt efter toalettbesök,
och så tar du eller din kund i dem.... en av er har handtvätt som en del av jobbet, den andra kanske väljer att stoppa fingrarna i mun och tugga runt.....
Å så undrar folk varför de blir förkylda????

Nåväl tillbaka till nagelbitaren....
Jag har klippt ut en text från Naglar.com som jag gärna delar med mig av;

Nagelbitare

Det är inte roligt med nerbitna naglar. Ofta gör det ont och blir sårigt, man kan känna att man behöver gömma sina händer, aldrig är det roligt att sträcka fram handen och hälsa på någon som har vackra naglar. För att inte tala om vilka bakteriehärdar som bildas i den såriga huden och i de flisiga naglarna!

 

Men det finns bot!

1. Börja med att ställa in dig på tanken att du ska sluta. Det kan vara väldigt svårt, särskilt om man har bitit på sina naglar hela livet, vilket många har. Ställ in dig på att det kan bli kämpigt. 

Intala dig själv att du vill - och kan!


Många klarar av att sluta, men ännu fler behöver hjälp på traven. Här kommer några enkla tips att klara av det som kan kännas oerhört svårt.

2. Införskaffa de hjälpmedel som naglarna mår bra av under läkningstiden.
- En Nagelborste behövs för att inte fresta munnen när man får smuts under naglarna.
- En bra och läkande nagelolja
hjälper huden och nageln att återhämta sig och skaffa styrka.
- En mjukgörande kräm Hand
lotion kompletterar hudens återhämtning.

3. Om du tycker att det är svårt att sluta, ta en eller två naglar i taget, när du väl fått lite längd på dem blir det lättare att inte tugga av dem!


Fundera ut en bra belöning när du lyckats, kanske ett besök på en salong!!!


Det får bli dagens inlägg.....

och glöm inte
inget ger mer lycka i jobbet
än att få se en "före detta" nagelbitares
leende när hon kommer förbi och  visar sin senaste lackning.....
Det är därför jag hjälper dem!
Va vet jag kan man tänka?
Jag  vet ganska mycket....
tillhörde skaran fram till 17 års ålder....
Ine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0