Förvånade /nästan/ mig själv



I vårt land finns det lagar och förordningar för i princip allt.
Bland annat att man när man fyllt 18 får lov att rösta på vilka som ska
styra landet, kommunen och landstinget.
Man får även sätta sig ner på en restaurang och beställa in starkvaror
- men man får INTE gå på systembolaget för att inhandla dessa varor själv.
Men öl i butik går bra vid 18, likaså cigaretter....


idag
på torget
Efter fikat med den goa vännen AC och hennes goa hundar (trots att en råkar vara pudel)
så stegade jag ner till de butiker jag lovat lämna visitkort till och sist men inte minst
gick jag in i spelbutiken för att få sonens brev till USA frankerat och postat.
När jag väl går ut och fram till postlådan dyker hon upp

Mörk, söt och mycket trevligt frågar hon;

"Hej, du har möjligen inte två cigaretter att bjuda mig och min kompis på?"

hon log, trevade som om hon sökte i fickorna efter nån slant att ge mig i utbyte.
Jag blir nog lika förvånad som hon när jag hör mig själv säga;

"Hur gammal är du?"

"14"

svarar hon, fortfarande leende

"Nej, tyvärr då kan jag inte hjälpa dig"
säger jag med ett leende och vi går båda vidare.


JO, jag röker själv... betydligt mindre än förr  men ändå
JO jag började vaneröka vid 13 års ålder
JO det har nog hänt att jag sett en och annan yngre
 tonåring som rökt men valt att inte säga något....
Men snälla söta mörka trevliga 14-åriga tjej...
S L U T A
ta hjälp, den finns att få...
För söt e du men det kommer du ej vara särskilt
länge om du röker (kolla bara in makrillen)

Önskar hon och hennes kompis (som säkert inte va mycket äldre)
tog sitt förnuft till fånga och fimpa helt.

Samtidigt så känns det så himla bra med att hon faktiskt ärligt svarade på min fråga  om åldern...

Självklart fick de säkert någon som nappade,
om inte annat så vet jag minst två ställen i Nybro som är kända för att sälja cigaretter till minderåriga.

Varför får de fortsätta?

Sökte lite passande bilder på google och får bland annat upp dessa bilder jag prytt inlägget med

Vad ger det för bild då?
Inte mycket har hänt sedan 1974 då det ansågs tufft att röka
/ja, det var året jag fyllde 13/

Numera finns dessa faktiskt riktigt vackra bilder av rökande tjejer.....

Usch

fy


MEN
va duktig jag känner mig som faktiskt sa NEJ
ett ord jag inte allt för ofta använder....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0