Livet är kort, och går fort -- skynda och ta en minut med någon du tycker om....


Detta är min pappa, kortet togs på hans 75 årsdag den 3 maj i år i hans hem, bakom i köket står en av hans äldsta vänner Sören (dansk men nu mer eller mindre i bosatt i Polen på väg till Sydafrika).

Det går inte att sammanfatta allt som hänt sen senaste inlägget så jag försöker inte ens.... men många blogginlägg finns i hjärnbalken....

Ibland så går en hel vecka och egentligen händer inte alls så mycket - eller hur?
Å så kommer den dag då man tänker efter och det händer massor men ändå är det bara en liten del av dagen man bara inte kan släppa utan går och tänker på länge efter, vet du vad jag menar?
Idag har det varit en sådan dag för mig....

Vakna tidigt, fikade och en trött men tidig dotter kom från källaren och cirka en timme senare så smög jag in till sonen för att påminna honom om att storasyster behövde skjuts till Borgholm och att han fick själv fixa frukost när han ville gå upp, puss och hej och iväg...
För en gång skull fick dottern springa in efter hennes mobil som hon hade glömt, min låg som vanligt i behån....hihi...

Målerås-Nybro-Kalmar och sen Ölandsbron....
strax  efter på Öland så passerar vi morfars avfart och vi vinkar som alltid till honom fast han ej kan se oss.... men artig ska man va...
Vad händer sen då? på vägen till Pappa Blå i Borgholm blir vi stoppade av Farbror Blå som står och vinkar som en liten grön blåsippa vid busshållplatsen efter Algutsrum.... jag blinkar in mig själv innan han som trotsar livet och står mitt i vägen med världens fulaste gröna refllexväst på sig börjar sträcka ut handen....

Shit, hör jag från passagerarsättet
Lugn säger jag.... puls på 150
Trots man inte har något att dölja....

Langar fram körkortet och får då som vanligt frågan när man är  i Smålandstrakten;
-Bravin?  (ibland undrar jag om alla poliser är dyslektiker, kan de inte läsa? kanske de borde ändra körkortets typsnitt till något mer lättläst )
-Ja, svarar jag...
-Bravin? e de inte? Bravin?
-Vem frågar jag?
-E de inte nöjesparken? djurparken? hmmm Bravin?

-Jo säger jag Boris Bravin är min pappa så här har du dotter och dotterdotter till grundaren av djurparken, han sålde den när han gick i pension och du.... jag är faktiskt konfirmerad i Algutsrum kyrka av Gunnar Hjulström....

-Hjulström?
(men hallå - hör de illa oxå alla poliser i småland, va det inte det jag sa?)
-Ja Hjulström som var verksam i Algutsrum och Glömminge kyrka
-Lever han?
-ehhhhh-ehhhhh
(nej jag började inte sjunga Lady Gaga låten jag blev bara så förvånad)
-Hjulström vet jag inget om numera men min pappa bor och mår bra alldeles här borta......

Sen skulle i alla fall bilen kollas, jag talar om att jag vet att halvljuset är trasigt och att jag kör med odubbade vinterdäck bak i väntan på nya däck (ville inte köra med dåliga däck så vad gör man inte)
Fick en minneslapp och sen körde vi vidare...... inte fick jag blåsa ballong....(de ska nog inte ha nåt kalas på polisen idag, inte fick jag någon böteslapp eller varning....bara liten "minneslapp")

Men egentligen..... varför detta intresse för namn, å jag heter ju Grybb oxå.... ingen som frågar om......

Vägen till Borgholm fortsätter och jag vänder strax mot Kalmar igen, med ett planerat stopp hos pappa för kiss/fika paus och så brukar det vara dags att fylla på vatten flaskan när jag närmar mig Algutsrum
(har gjort denna resa några gånger i år)

Kommer lite för utsatt tid och ringer in till pappas telefonsvarare för att skälla lite att han inte är hemma.... väntar lite och bestämmer mig för att fortsätta hem och tänker samtidigt att om jag nu kör ut i den trånga Fäbodgatan så krockar jag nog med pappa..... det var precis att vi hann bromsa för precis så gjorde vi....

Han kom med bullar och ett par minuter senare så satt han och jag i lugn och ro och mumsade och fikade utan skränig radio utan andra som vill ha uppmärksamhet, bara pappa och jag.,....

Totalt var jag där nog i en och halv timme, eftersom jag jobbat på Ericsson
(som marknadsanalytiker och executive assistant)
så borde jag veta hur man programmerar telefoner hade pappa bestämt
och satte mig på att försöka programmera in telefonnummer på hans nyinköpta  telefoner.....
försökte förklara för honom att även om jag jobbat på ett telefon bolag så hade jag inte så mycket med telefoner att göra utan då ringde vi bara på support så kom det någon och hjälpte oss när vi behövde hjälp med sånt,
och att jag numera använder mig av Stewen så fort något ska fixas......
men jag försökte och fick in några i alla fall....
 Min pappa kan åtminstonde ringa mig, min mobil och min bror och min faster
 - Men HJÄLP va har jag  gjort!!!!!! jag står ju först i boken..... kommer han ringa stup i ett nu?????? nä......

Vi pratade mycket om mycket....
hans sista ord till min mamma.....
veteranbilar.....
hemligheter.....
relationer.....
drömmar och ambitioner

blandat med....
jämmer....
vrede----
krossade drömmar både för sig själv och sina barn....

MEN
det var ett bra samtal mellan dotter och far....
han vet att jag älskar honom,
att gåvor han gav mig för många (28!!!!) år sedan
är gåvor jag än idag håller närmast mig...

och idag
förstod jag
att även om han har svårt att uttrycka sig (ibland)

älskar han mig oxå.....


DET
är dagens tenta
Uttryck som jag gjorde din tacksamhet för att få vårda den relation som betyder något för dig,
visa tacksamhet för gåvor både de materiella och de som inte går att ta på....
livet går så  fort och mycket händer på rutin....
stanna upp och säg vad du vill att den som står dig nära ska veta
-på gott eller ont-
så behöver du inte känna någon ånger..... och du liksom jag
får en oväntad men otroligt varm respons....

Jag älskar min pappa!

Det är "bara" jag som får kalla honom "skitstövel" fast då med glimten i ögat
Han har nu levt halva sitt liv för jag har sagt att han ska bli 150 år - så det så!
jag lovade oxå att han skulle  få gå bort två dagar före mig så han slapp begrava fler av sina barn
(en förbannelse råder över oss syskon att den yngsta går först men det är inte sant)

Jag kommer hålla dessa förmiddagstimmar bland ett av de varmaste minnen från min pappa
Hoppas de gjorde intryck även hos honom.....

Dagen fortsatte med lunch, fika hos Josse och tippning av en skog i trädgården, pratat med syster, pizzahämtning från mörka skogen, planer (som ej genomfördes) att sabotera en kräftskiva.....pratat med DeDe som fick i uppdrag att köpa choklad till sonsonen som han skulle få äta SJÄLV.....hihi.... de blir så SÖTA med fingrar och mun full med choklad (söta....hihi, jag e för rolig.....)
 men det tar vi en annan gång - kanske- för nu känns det som ett bra slut.....

Stor  bamsekram till dig och du...... ring/messa/skriv till din pappa (eller mamma) och säg vad du tycker om dem, men bara om det är positivt.... och gör det nu....

Glömde nästan..... på nyheterna såg jag Polisens informationschef Ulf Karlsson - han kan läsa!!! det vet jag. Hans söta blonda dotter och DeDe var "bästa" kompisar på dagiset.... så kanske Ulf kan "informera" sina kolleger i den stora konsten i att läsa? hihi....

Nu stänger jag "världens bästa blogg" för ikväll, titeln gav Demi mig....
Todeloooo
Ine






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0